Lifestyle

Jaké účinky má na vás dlouhodobý nedostatek spánku?

Jaké účinky má na vás dlouhodobý nedostatek spánku?

Máte problémy s klidným spánkem a usínáním? Nemůžete se večer v posteli uvelebit a trápí vás myšlenky na resty v práci? A víte, že dlouhodobý nedostatek spánku může mít negativní vliv na vaše zdraví? 

Proč je důležitý pravidelný spánek?

Dopřávejte si denně dostatečné množství spánku jako prevenci mnoho civilizačních onemocnění. Nedostatek spánku může vést k psychickým poruchám, stavům nesoustředěnosti, únavy a apatie. Pokud se párkrát za týden špatně vyspíte, budete se nanejvýš cítit unavení, bez energie a podráždění. Bude-li vás nedostatek pravidelného spánku doprovázet po delší dobu, může mít na svědomí vznik depresí, stavů úzkosti a poškozování mozkových buněk.

Kolik spánku si denně dopřát?

U každého jedince se potřeba spánku liší. Nezáleží jen na věku jedince, činnostech, které za den provádí, ale také na fyzických dispozicích. U dospělého jedince se uvádí optimální porce spánku mezi 7-8 hodinami za den. Ženy v průběhu těhotenství by si však spánku měly dopřávat více. U dětí platím, že čím mladší dítě je, tím více spánku by si mělo dopřávat. Myslete na to, abyste každý den spali minimálně 7 hodin. Budete-li celý den pracovat venku a prožijete náročný den, bude potřeba spánku vyšší, naopak pokud strávíte celý den doma odpočinkem, potřeba spánku bude nižší.

Jaké účinky má na vás dlouhodobý nedostatek spánku?

Spánková hygiena

Aby se vám lépe usínalo a po celou noc klidně spalo, měli byste dodržovat některé návyky, které vám ke klidnému spánku pomohou. Zkuste si stanovit hodinu, ve kterou budete pravidelně vstávat a chodit spát, to může spánku pomoci. Přes den omezte konzumaci černého a zeleného čaje, kávy, popřípadě energetických nápojů. Všechny tyto nápoje totiž povzbuzují organismus a brání klidnému usínání. Před spaním se nepřejídejte, aby se váš žaludek nemusel věnovat trávení, ale odpočinku. Uspořádejte si ložnici tak, aby se vám dobře spalo. Minimum věcí, světlé barvy, žádná elektronika, to lepšímu usínání jistě pomůže. A na závěr, během dne si dopřejte dostatek pohybové aktivity!

O autorovi

Barbora Darebná